Google bir siteyi derecelendirmek üzere yaklaşık 200 civarında etkeni kullanıyor.
Görünüşe göre,
Bu rakamın ne kadar doğru olduğu çok önemli değil. Rakamın çokluğu hala insanlar için korkutucu görünüyor, özellikle de sitesini yeni derecelendirmeye açmakta olanları.
Fakat asıl nokta şu: Bu etkenlerin hepsi aynı oranda öneme sahip değil. Bazıları olmazsa olmaz iken, bazıları ise sizin pazarınızda pek büyük bir değişikliğe sebep olmaz. Birçoğunun ise sizin sitenize direkt etkisi bile yoktur.
Eğer sitenizi henüz yeni açtıysanız ve SEO açısından hangi değerlere odaklanmanız gerektiğini arıyorsanız, işte size bir uygulama yöntemi. Yeni başlayan birinin bilmesi gereken en önemli Google derecelendirme etkenlerinin bir listesi.
SAYFA İÇİ ETKENLER
Sayfanızı optimize etme yolunuz onun derecelendirmesi üzerindeki en büyük etkiye sahiptir. İşte size sayfanızın arama görüntülenmesini etkileyebilecek sayfa optimizasyonu etkenleri:
  • Title Tag İçinde Anahtar Kelime: Başlık meta tag’i bir arama motoru için en güçlü alâka sinyalidir. Etiketin kendisi, sayfaların içeriği için en doğru tanımlamayı vermeyi sağlar. Arama motorları bir arama sonucunun ana başlığını göstermek üzere onu kullanır. Onun içine bir anahtar kelime yerleştirmek arama motorunu sayfayı ne ile derecelendireceğine yönlendirir.
En ideali, anahtar kelimeyi sayfanın title tag’ine yani sayfa ana başlığına yerleştirmektir. Bu şekilde optimize edilmiş olan sayfalar, anahtar kelimenin en sonda kullanıldığı sayfalara göre daha iyi derecelendirilirler.
  • Description Tag İçinde Anahtar Kelime: Bugün SEO çevrelerinde meta description etiketinin önemi tartışılıyor. Hala bir alâka sinyali olduğunu söylemeye gerek yok. Ayrıca arama sonucu sayfalarından kullanıcı tıklamaları kazanmak için de hayati öneme sahiptir. Bunun içine anahtar kelime eklemek onu arama motoru ve arama yapan kişi için de daha alâkalı hale getirecektir.
  • H1 Etiketinin İçinde Anahtar Kelime: H1 etiketi, sayfaların içeriğiyle ilgili tanımlama sağlayan bir başka alâka faktörüdür. Bunun önemi hakkında da yapılan tartışmalar olmasına rağmen, bir sayfada benzersiz bir H1 etiketi içine bir anahtar kelime eklemek hala iyi bir pratiktir.
  • Sayfadaki Metinlerde Anahtar Kelimeler Kullanmak: Çok yakın bir geçmişe kadar, sayfanızı anahtar kelimelerle doldurmak belli bir anahtar kelimede onun derecelendirmesini yükseltmek için kesin bir yoldu kuşkusuz. Ama artık olay bu değil. İçerikte anahtar kelime kullanmak hala arama motorlarına sayfanın neyle ilgili olduğuna dair alâka sinyalleri gönderir. Fakat anahtar kelimeyi nasıl kullandığınız ve nasıl konumlandırdığınız artık net bir şekilde değişti.
  • İçeriğin Uzunluğu: Bu günlerde bir konu hakkında arama yapanlar eğitilmek istiyorlar ve temel, yüzeysel bilgilerle tatmin olmuyorlar. Bu yüzden de Google, derecelendirmek için öncelikli olarak otorite sahibi, bilgilendirici içerikler arıyor. Ve doğal olarak içeriğiniz ne kadar uzunsa, siz de konunuz hakkında o kadar kapsayıcı bilgi vermiş olma şansını yakalıyorsunuz. Öyleyse uzun ama aynı zamanda çok faydalı metinler yazmaktan çekinmeyin. Bununla ilgili daha ayrıntılı bilgi için buraya tıklayınız.
  • Yinelenen İçerik (Duplicate Content): Tüm faktörler derecelendirmenizi olumlu yönde etkilemezler. Sitenizin çeşitli sayfaları arasında birbirine benzeyen içeriğe sahip olması derecelendirme açısından canınızı yakabilir. Tekrarlanan içerikten kaçının ve her sayfanız için orijinal metinler yazın.
  • Kanonik Etiketi (Kanonik URL’ler): Bazen yine de benzer içerikler için iki URL’ye sahip olmak kaçınılmaz oluyor. Bu durumun bir duplicate content (yinelenen içerik) durumuna dönüşmemesi için yapılacak şeylerden birisi sitenizde kanonik etiketi kullanmaktır. Bu etiket basit bir şey yapar; Google’a bir URL’nin bir başkasına eşdeğer olduğunu söyler. Yani aslında aynı içeriğe sahip iki farklı sayfa yerine, bu ikisinin tek olduğunu açıklar.
  • Görsel Optimizasyonu: Bir sayfada tek optimize edilebilecek olan şey metinler değildir. Görseller yani video ve resimler de optimize edilebilir (aslında doğru Türkçe olarak optimizasyon yerine “uygunlaştırma” dememiz gerekir ama herkesin anlamayabileceğinden çekiniyoruz ne yazık ki). Örneğin alternatif textler, açıklamalar ve altyazılar sayesinde görseller de arama motorlarına alâka sinyali gönderebilirler.
  • İçerik GüncellemeleriGoogle algoritması sürekli güncellenen içeriği sever. Bu sayfalarınızı her zaman düzenlemeniz gerektiği anlamına gelmiyor. İnancıma göre Google, ürün tanıtımları gibi ticari sayfaların, blog yazıları gibi güncel olaylarla ilgili yazılmış zamana duyarlı sayfalar olmadıkları gerçeğinin farkında. Fakat yine de, yaklaşık her 12 ayda bir belli sayfaların içeriklerinde güncellemeler yapmak gibi bir strateji akıllıca olacaktır.
  • Dışarıya Linkler: Otoriteli sayfalara link göndermek arama motoruna güven sinyalleri gönderir. Bunu şöyle düşünün, sizin okurlarınızı başka bir siteye göndermenizin tek sebebi onların konu hakkında daha fazla bilgi almalarını istemeniz olabilir. Bu Google için müthiş büyük bir güven unsuru olabilir. Çok fazla dışarı linkler tabi ki sayfanızın PageRank’ini düşürecek ve arama sonucu görüntülenmesini azaltacaktır. Dışarıya linkler derecelendirmenizi etkiler ama onları dengeli bir şekilde kullanmalısınız.
  • İç Linkler: Dahili linkler siteniz içerisinde sayfalarınızın birbirlerine olan bağlantısını güçlendirir.
  • URL İçinde Anahtar Kelime: URL uzantısı içinde (bu “.com/” kısmından sonra görünen bölümdür) anahtar kelime kullanmak Google’a bir başka alâka sinyali göndermektedir.

SİTE EKTENLERİ
Sitenizin arama görüntülenmesini etkileyebilen site geneli etkenler de vardır:
  • Site Haritası: Bir site haritası arama motoruna tüm sayfaları indekslemesi için yardım eder. Bu Google’a sitenizde hangi sayfaların bulunduğunu söylemenin en basit ve en etkili yoludur.
  • Alan Adı (Domain) Güveni: Güven önemlidir. Google’ın güvendiği siteleri daha yüksek derecelendirmesini düşünmemek kolay değildir. Peki ama bu güveni nasıl inşa edeceksiniz? Güven unsurları hakkında güzel bir listeyi yakında sizinle burada paylaşacağız. Alan adınız için güven bina etmenin faydalarını göreceğinizi söylemeye bile gerek yok.
  • Sunucu Konumu: Bazı SEO uzmanları belirli bir ülke veya bölge için sunucu (server) konumunun derecelendirme puanını yükselteceğine inanıyorlar.
  • Mobil Uyumlu Site: Sadece bir yıl önce arama yapanların %46’sı özellikle araştırma yapmak için mobil cihaz kullandılar. Ben bu rakamın son 12 ay içerisinde daha da hızlı arttığını düşünüyorum. Bu durumda mobil uyumlaştırılmış bir sitenin derecelendirmesinin daha olumlu olmasını elbette düşünebiliriz.
  • Google Web Yöneticisi Araçları Entegrasyonu: Son olarak, sitenizin Google Web Yöneticisi Araçları – Google Webmasters Tools’a doğrulatmanın sitenizin indekslenmesine yardımcı olduğu söyleniyor. Böyle olmasa bile, bu araçlar size sitenizle ilgili kıymetli bir veri kaynağı sunuyor ki böylece siz de sitenizi daha iyi optimize edebilirsiniz.
SAYFA DIŞI ETKENLER
Sayfalarınızı derecelendirirken, Google sitenizin dışındaki etkenlere de bakıyor. İşte size içlerinden önemli bazıları:
  • Sitenize Domainlerden Gelen Link Sayısı: Sitenize bağlantı veren domain sayısı en önemli derecelendirme etkenlerinden birisidir.
  • Sitenize Sayfalardan Gelen Link Sayısı: Sitenize bir sitenin farklı sayfalarından linkler de gelebilir ve elbette bu da bir derecelendirme etkenidir. Fakat yine de tek bir siteden gelen birçok link yerine farklı sitelerden gelen linkler hala daha iyidir.
  • Gelen Linklerin PageRank’i: Tüm sayfalar eşit değildir. Daha yüksek PR’lı sayfalardan gelen linkler düşük PR’lı sayfalardan gelen linklerden daha fazla etki sağlarlar. Bu yüzden yüksek PR’a sahip sayfalardan link almaya çalışmalısınız.
  • Link Alâkası: Bazı SEO uzmanları sizin konunuzla ilgili sayfalardan gelen linklerin arama motorları için daha fazla alâka düzeyi içerdiğine inanıyorlar.
  • Anasayfa’dan Linkler: Yine bazı SEO uzmanları bir domainin ana sayfasından gelen linklerin, o sitenin sayfalarından gelen linklerden daha fazla önem taşıdığını düşünüyorlar.
  • Dofollow – Nofollow Linklerin Sayısı: Google resmi olarak nofollow linkleri (rel=nofollow eklenmiş linkler) izlemediklerini açıkladı. Öyleyse do follow linklerin sayısı da derecelendirmenizi etkilemektedir.
  • Link Türlerinin Çeşitliliği: Sitenize sağladığınız linklerin türleri de önemlidir. Aynı türden çok fazla linkler bir tür spam uyarısına sebep olarak sitenizi olumsuz yönde etkileyebilir.
  • Bağlamsal Linkler: Yine bağlamsal bir konu :) Aslında çok basit: Sayfa içeriğinden gelen bir link, örneğin sidebar’dan gelen linkten daha değerli. İşte bu kadar.
ALAN ADI ETKİLERİ
Son olarak, alan adınız da derecelendirmenizi etkileyebilir. Bazı alan adı sinyalleri eskiden oldukları kadar güçlü değiller, işte dikkate alınacak birkaç şey:
  • Alan Adı Kayıt Tarihi: Google bir yıl veya daha eski olan alan adlarını daha fazla dikkate alıyor.
  • Alan Adı Geçmişi: Alan adına kayıtlı ilk kişi siz olmayabilirsiniz. Ve eğer alan adınız geçmişte ceza almışsa, onun geçmişi bugünkü derecelendirmesini etkileyebilir.
  • Ülke TLD Uzantısı: Eğer belirli bir yerel pazarı hedefliyorsanız, söylenen o ki o ülkeye özel olan bazı TLD uzantılarını (.tr, .de., co.uk gibi) kullanmanız da daha iyi derecelendirmeler elde etmenize yardımcı olabiliyor.